Elk bedrijf is een media bedrijf!

Of je het nu leuk vind of niet; Jouw bedrijf is een media bedrijf.

Het is aan jezelf en je organisatie of je een geweldig media bedrijf bent of slechts een middelmatig media bedrijf. De middelen om een geweldig media bedrijf te zijn met een goed verhaal, zijn simpel in gebruik, gratis en makkelijk te vinden dankzij het internet.

Dankzij social media en het internet kun je op een originele en pakkende wijze het verhaal vertellen over je merk en bedrijf. Een band opbouwen met de klant dankzij pakkende content op verschillende social media kanalen en je eigen website.

Dit is het nieuwe start punt van marketing communicatie. Ben jij geen media bedrijf die content produceert om je verhaal te vertellen dan besta je niet.

Het dagelijks produceren van content en media trekt mensen aan en vestigt de aandacht op je verhaal, je Youtube kanaal, je blog, je website en je bedrijf. En dat is wat je wil toch? Waarom besta je als bedrijf? Wat is de passie die je hebt voor het product dat je maakt? Hoe lang besta je al als bedrijf? Hoe kijkt je merk tegen de wereld aan? Hoe ziet de ideale wereld er volgens jouw merk uit en hoe draag je daaraan bij? Stuk voor stuk onderwerpen om het verhaal rondom jou, jouw merk en je bedrijf te vertellen. Denk bij het maken van je content en de media altijd aan je klanten. Vraag jezelf elke keer weer af; Vinden mijn klanten dit leuk? De manier waarop je een artikel schrijft, op welke toon? De muziek in een video, vinden mijn klanten dat leuke of afstotende muziek? Vraag jezelf elke keer af of de content die je wilt maken in de smaak zal vallen bij de klant, want je doet het voor de klant en niet voor jezelf. Je uiteindelijke doel is nog altijd, verkopen, verkopen en nog eens verkopen. Stel de klant daarom altijd centraal.

Als je opzoek bent naar een leuk voorbeeld van storytelling zeg ik: Red Bull. Nu is dat een gigantisch bedrijf met een gigantische omzet, maar het basis principe blijft hetzelfde. Red Bull staat voor een bepaalde avontuurlijke lifestyle en alles wat Red Bull doet aan sponsoring en storytelling versterkt dat concept.  Als jij een restaurant runt waarin gezondheid en passie voor lokale producten centraal staat kun je dat via je content en media op een soortgelijke manier overbrengen. Via een blog of Youtube film vertel je waarom je bent gestart met je restaurant, of je bezoekt jouw vaste slager en boer en je doet verslag via een Youtube filmpje. Jij hebt een passie voor gezondheid en gebruik van lokale kwaliteitsproducten en mensen die zich herkennen in jouw storytelling worden fan.

Zodra die content gemaakt is, bestaat het en kun je het op verschillende social media kanalen hergebruiken. De video content op Youtube kun je ook uitstekend uploaden naar Facebook. Het blog dat je hebt geschreven over de voordelen van het gebruik van lokale producten kun je op je website plaatsen en doorlinken naar Facebook, Twitter en zelfs Linked In. Je kunt geschreven artikelen verwerken in geprint promotie materiaal. De video content kun je in stukken knippen en gebruiken voor kortere video’s op Vine, Instagram en Snapchat. Het is dus een investering kwa tijd om de content te produceren, maar zodra je de content hebt gemaakt kun je het op vele verschillende manieren gebruiken om het verhaal van je merk te vertellen. Een verhaal over de liefde voor gezond eten doet het goed op Valentijnsdag, maar ook op pasen, dierendag, kerst etcetera.
Maar WACHT! Ik zeg dat je content die je met veel zorg en liefde hebt geproduceerd kunt hergebruiken, MAAR elke keer dat jij content plaats op een media platform, verdient die content dezelfde nazorg en aandacht als die jij het hebt gegeven tijdens de productie. Ga dus het gesprek aan in de comments en geef aandacht aan de mensen die je content consumeren.

Door deze manier van story telling gaan klanten om je merk geven en voelen zij zich verbonden met het product. Zo creëer je een community om je merk heen met mensen die fan zijn van je verhaal en product met mond-tot-mond reclame als natuurlijk gevolg en er bestaan geen krachtigere reclame dan mond-tot-mond reclame.

Tot slot nog enkele inspirerende voorbeelden van merken die ook media bedrijven zijn geworden en zich hebben gespecialiseerd in de kunst van het storytelling:

Red Bull Een hip en avontuurlijk merk dat blikjes energiedrank verkoopt. Ik tel nul blikjes op de website, maar een heleboel toffe verhalen over allerlei avontuurlijke sporten en avonturiers.

Wehkamp Wehkamp is een online fashion magazine gestart met allerlei style en beauty tips. Van online webwinkel naar een bron van kennis op het gebied van kleding, make-up producten en gezond eten.

Coca Cola Dit bedrijf verkoopt niet flesjes donker suikerwater maar geluk en positiviteit.

Lego Lego is een meester in storytelling. Het verkoopt niet blokjes, maar mogelijkheden. Vooral de laatste lego film is een meesterzet die vele pakjes bouwstenen heeft doen verkopen.

Nogmaals, dit zijn heel grote bedrijven, maar deze voorbeelden kunnen als inspiratie dienen voor kleinere bedrijfjes en merken. Het restaurant om de hoek, de coffeeshop op het station, de timmerman of glazenwasser. Elk bedrijf en elke ondernemer heeft een verhaal en en de middelen om zich te onderscheiden van zijn concurrentie door dat verhaal te vertellen. Kleinere bedrijven hebben een voordeel op grotere bedrijven omdat de kleinere bedrijfjes wendbaarder zijn en het verhaal over de passie en het waarom zijn makkelijker te vinden.

Ga ervoor en begin met het vertellen van je verhaal! Jij bent een media bedrijf! 😉

Geplaatst in Social media explained.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *