Is ROI relevant voor Social Media Marketing?

Veel organisaties hebben moeite met het toekennen van waarde aan social media. Wat is de return on investment (ROI)? Hoeveel heeft Facebook ons dit jaar opgeleverd? Waar is mijn spreadsheet en pie chart? IK WIL DATA !!! Maar,

Is ROI wel relevant voor social media?

Of kijken we misschien met een verkeerde bril naar social media inspanningen en wat het daadwerkelijk op kan leveren? ROI is vaak gefocust op kwantitatieve resultaten en minder op kwalitatieve.

Vele marketing consultants willen je doen laten geloven dat ROI er niet toe doet in social media. Je kunt het niet meten, dus bespaar je de moeite! Als mijn schoonmoeder jouw een goede fles wijn aanraad en jij een dag later via Google de website bezoekt, zul je nergens in de analytics terugvinden dat die aanbeveling plaatsvond op een social media platform… toch?

Dat klopt, maar dat betekend niet dat we de inspanningen met betrekking tot social media totaal niet kunnen meten. Het klopt dat sales en leads moeilijk meetbaar zijn en lastig te herleiden naar een social media platform, maar misschien houden we de verkeerde maatstaf aan voor succesvolle social media inspanningen.

Social media draait immers om meer dan alleen maar die ene sale of nieuwe lead. Het uiteindelijke doel blijft, zoals bij alle marketing activiteiten, de omzet vergroten. Maar op social media bouw je relaties op met klanten en werk je uiteindelijk samen om het product of dienst zo goed mogelijk te maken. Door middel van vakmanschap kun je op social media je exposure vergroten, want bestaande klanten zullen je vakmanschap aanraden bij andere.

Echter, het blijft ten alle tijden aan te raden om social media inspanningen te blijven meten en de resultaten kritisch te beoordelen.

social-media-measurement

1. Elk project wat gelanceerd wordt heeft een waarde. Deze waarde is van belang wanneer er sprake is van een economische moeilijk periode en het bedrijf besluit alle activiteiten af te stoten die niet voldoende hebben bijgedragen aan het creëren van waarde. Zorg er dus voor dat je een kraakhelder verhaal hebt over de waarde die jou social media inspanningen toevoegen aan de organisatie, want als je dat niet kunt, bestaat de kans dat je wordt wegbezuinigd.

2. Social media is niet gratis, dus er moet verantwoording worden afgelegd. Elke actie moet uiteindelijk waardevol zijn voor de onderneming en de uiteindelijke stakeholders in het bedrijf. Heeft het dat niet, dan zal het uiteindelijk verdwijnen. Als je iemand full time in dienst neemt voor het runnen van je social media activiteiten ben je daar heel veel geld aan kwijt. Denk daarbij aan loon, verzekeringen, budget ter bevordering van promotie etc. Is het verantwoord om als ondernemer zoveel geld te investeren, zonder er iets voor terug te verwachten?  Natuurlijk niet, je wilt resultaten zien!

3. Als je de inspanningen met betrekking tot social media niet meet, hoe weet je dan of je vooruitgang boekt?  Het meten van deze inspanningen verteld je of er meer of minder geïnvesteerd moet worden in social media. Waar gaat het goed en waar niet? Belangrijke informatie om in te kunnen schatten of social media een zinvolle investering is voor de organisatie of niet.

Het is en blijft lastig social media inspanningen te meten als je kijkt naar de investering en het directe financiële resultaat.  Daarom moeten we gaan kijken naar de mogelijke resultaten die social media kunnen geven, voorbij het financieel gewin.

Immers, vele resultaten en voordelen van het sociale web zijn kwalitatief en niet direct kwantitatief. Aanwezigheid op social media kan vele voordelen bieden die niet direct uit te drukken zijn in een spreadsheet.

Bijvoorbeeld => Als social media professional kun je denken aan voordelen zoals;

– Groeiende naamsbekendheid
– Een uitnodiging om te komen spreken op een congres
– Gast bloggers die graag een artikel willen schrijven voor jouw eigen website/blog
– Een stagiaire
– Een contract om een boek te gaan schrijven
– Advies om technische problemen op te lossen van je eigen website
– Een baan voor een goede vriend
– Gratis grafisch design materiaal voor je blog en/of website

Stuk voor stuk voorbeelden van waardevolle resultaten voor de social media professional, die te herleiden zijn naar activiteit op social media, maar niet goed uit te drukken zijn in een spreadsheet.

Je kunt dus op meerdere manieren kijken naar de meetbaarheid en resultaten van social media inspanningen.

Infograph ROI en Social media marketing inspanningen.

Laten we eens gaan kijken naar de voordelen/ mogelijke resultaten van het hebben van een blog voor een organisatie:

1. SEO: Het hebben van een actief en relevant blog kan een grote impact hebben op de zoek resultaten in de zoek machine van Google. In het geval dat het blog en bedrijf in goede verbinding staan met elkaar, kan dat ook weer positieve gevolgen hebben voor de bedrijfswebsite.

2. Een kans op differentiatie: Als de concurrentie niet blogt, is dat een kans voor de organisatie om zichzelf te differentiëren en dus te onderscheiden van de concurrent. Je hebt de kans een autoriteit te worden op je vakgebied, waardoor mensen je zullen gaan vertrouwen.

3. Het dwingt de organisatie heldere standpunten in de nemen, in het geval van ingewikkelde vraagstukken. Je onderzoekt het vraagstuk, je schrijft erover, feedback en je herschrijft het stuk. Zo worden standpunten duidelijk en is de communicatie betreffende het vraagstuk helder.

4. Bloggen is een kans om alle vragen te beantwoorden die de klant mogelijkerwijs kan hebben tijdens het sales proces. Als jij als expert elke vraag tijdens dit proces kan beantwoorden is de kans groter dat jij de sale binnenhaalt.

5. Materiaal van het blog kan worden ingezet als marketing materiaal voor het sales team. Een levend blog is sterker dan een dood stuk papier. Op een blog kan worden door gelinkt naar andere artikelen en uiteindelijk zelfs naar de volgende stap in de sales tunnel. Via traditionele papieren media is dit een stuk lastiger.

6. Content van het blog kan opnieuw worden gebruikt voor email nieuwsbrieven, posts op Facebook, eBooks en andere publicaties.

7. Door middel van het vertellen van het verhaal van je bedrijf op het blog, laat je je menselijke kant zien. Mensen kopen van mensen! Hoe menselijker je bedrijf, des te sterker de relatie zal zijn met je klanten.

8. Een actueel blog laat zien dat de website en blog regelmatig worden verfrist. Een verscheidenheid aan content laat zien dat het bedrijf social media en haar klanten serieus neemt, wat helpt bij het concept van ‘social proofing’.

9. Een blog artikel kan helpen bij het oplossen van problemen die klanten hebben bij een product of service. Een digitale interactieve handleiding voor klanten kan van zeer grote waarde zijn voor het bedrijf en haar klanten. Content met betrekking tot dit onderwerp kan op meerdere manieren worden gebruikt. Bijv. instructie films, sales materiaal enz.

10. Bloggen helpt bij het creëren en onderhouden van interactie met je klanten. Een dialoog kan leiden tot grote zakelijke voordelen en loyaliteit.

11. Nieuwe ideeën voor producten of diensten kunnen worden gepresenteerd, besproken of gedeeld via het blog van het bedrijf.

12. Via het blog kun je merk ambassadeurs opsporen en met ze in contact treden. Mensen die regelmatig het blog van je bedrijf lezen en de moeite nemen om te reageren, kunnen van grote waarde zijn in het proces van mond tot mond reclame. Zij zijn je grootste fans! Betrek ze bij je bedrijf!

13. Een vraag stellen aan klanten via het blog kan van grote waarde zijn voor de research die je mogelijk uitvoert te bevordering van een nieuw product of dienst. (plus interactie met je klanten, die dat immer waarderen)

14. Een blog dat regelmatig wordt bijgehouden zorgt voor de opbouw van zakelijke relaties, voordat ze werkelijk zijn gelegd. Mensen doen graag zaken met mensen die ze al kennen. Een blog geeft je een kans jezelf te presenteren als menselijk en professioneel.  Vele bedrijven zetten werknemers inmiddels in om als bloggers hun marketing inspanningen te versterken.

15. Crisis management. In het geval van een crisis, ben je niet afhankelijk van derde om het verhaal recht te zetten, maar heb je een eigen platform waarop je alles helder kunt communiceren.

Dit is een lijst van voordelen/resultaten die een blog voor een bedrijf kan hebben. Zo’n lijst is ook te maken voor Facebook, Twitter, Youtube enzovoorts. Bedrijven die het meest bedreven zijn in social media zijn de bedrijven die zich focussen op kwalitatieve resultaten, in plaats van de kwantitatieve.

Het is dus mogelijk op vele verschillende manieren waarde te creëren met behulp van het sociale web en de verschillende social media platformen.

De grote vraag is dan natuurlijk, HOE meet je de resultaten (ROI) van je social media plan?

In de beginfase van het opstarten van je social media activiteiten is het aan te raden om het simpel te houden, wat betreft wat je meet en hoe. Dit geld vooral in grote logge organisaties, waar vernieuwing een spel is van hele kleine stapjes. Vooruitgang is dan het meest waardevolle resultaat dat je kan boeken. Houd het dus simpel, omdat vooruitgang zo het makkelijkst te meten is. Vooruitgang is een teken van mooiere dingen die nog komen gaan.

De Social Media Stratee

Social media marketing is een lange termijn project. Monetaire resultaten die het meest interessant zijn voor de spreadsheet-cowboys, zijn niet direct te meten. Kies daarom voor meetbare statistieken die laten zien dat het project beweegt, dat het leeft en dat er vooruitgang in zit. Dit zorgt ervoor dat alle betrokkenen bij het project gemotiveerd zullen blijven. Enkele voorbeelden:

– Het aantal werknemers dat actief post op de social media kanalen.
– Het aantal blog artikelen geplaatst door het bedrijf per maand.
– Omvang van het publiek. (likes, volgers, abonnees etc.) en verhouding van maand tot maand.
– Aantal social mentions, hoe vaak wordt er over je gepraat op social media?
– Het aantal commentaren op het blog van het bedrijf of Facebook pagina.
– Internet verkeer van de sociale netwerken naar de website van het bedrijf en vice-versa.

Deze meetpunten zorgen voor een juiste houding van een ieder die betrokken is bij het social media plan. Het zijn makkelijk meetbare punten die leiden tot mijlpalen en een momentum van het project. De meetpunten zijn tevens makkelijk meetbaar en inzichtelijk voor een ieder. 

Geen van deze meetpunten zullen voordelen laten zien die van directe waarde zijn voor het bedrijf, maar als je niet regelmatig en consistent je aan het social media plan houd, kun je die voordelen op de langere termijn ook niet behalen, laat staan meten. Dit zijn kwantitatieve meetpunten die laten zien dat de social media inspanningen resultaat oplevert. ROI die je helder kunt communiceren naar leidinggevenden. Kwalitatieve resultaten via social media zullen ongetwijfeld volgen als men zich houd aan het social media plan. 

Het meten van kwalitatieve resultaten vergt echter meer werk. Verschillende gegevens moeten samen in een groter geheel worden geanalyseerd. Wanneer een bedrijf zich ten doel heeft gesteld een grotere klant loyaliteit te bereiken met behulp van social media zijn zaken als het aantal commentaren op blog artikelen, interacties, nieuwe inschrijving op het blog en het aantal likes en volgers van belang. Elk van deze meetpunten zegt niet veel op zich alleen, maar als geheel geeft het een duidelijker beeld van klant loyaliteit;  nu en toen het project startte.

Social media en de waarde die het toevoegt blijft een lastig onderwerp voor vele bedrijven. Des te meer reden om alle inspanningen te meten en de resultaten duidelijk en helder te presenteren naar de directies toe.

Social media bied vele voordelen. Kwantitatieve, maar nog meer kwalitatieve voordelen.

En zo dient gekeken te worden naar de ROI van social media.

Hoe kijk jij aan tegen social media en ROI – ‘the return on investment’?

Inspiratie voor dit artikel kwam naar aanleiding van het lezen van een hoofdstuk in het boek; Social Media Explained van Mark W. Schaefer, een grootheid op het gebied van social media in de Verenigde Staten.

Geplaatst in Content Marketing Strategie, Social media explained, Social Media Marketing, Social Media Strategie en getagd met , , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *