No FOMO – Je bent gewoon een marketing pionier!

In plaats van verzet tegen de opkomst van nieuwe technologieën, moeten merken nieuwe technologieën omarmen en zich er bekend mee maken. Niet bang zijn maar het opvreten! Op het moment dat een nieuw platform populair wordt bij het grote publiek, zal jij er als eerste bij zijn om daar de vruchten van te plukken!  ‘Embrace the fear of missing out!’

Regelmatig bij de opkomst van nieuwe technologieën, ontstaat er ook controverse. Tegenstanders, doemdenkers en andere zwartkijkers die alleen maar de negatieve kanten kunnen zien van nieuwe tech. Er zijn tal van voorbeelden zoals de uitvinding van de computer, de opkomst van de spelcomputer, het internet , social media en digitale distributie. Al snel volgden de opgeheven vingertjes, waarschuwingen en verzet. Zo ook bij de opkomst van de populaire streaming apps Meerkat en Periscope.

‘Wat zijn de gevolgen van het live streamen voor de bescherming van het auteursrecht, privacy en hoe zullen de theaters, bioscopen, musici en musea omgaan met deze inbreuk op hun business?’ 

Op zich zeer valide vragen. Vragen die echter niet bepaald nieuw zijn. We hebben immers al een geruime tijd de mogelijkheid om met onze telefoons foto en video content te maken van respectabele kwaliteit. Als samenleving worstelen we dus al langer met deze vragen.

Mijn bescheiden mening met betrekking tot dit vraagstuk is dat wij als marketeers niet afwachtend of bang moeten zijn voor nieuwe tech en vooruitgang. Het debat rondom privacy, bescherming auteursrecht en andere gevaren rondom technologische vooruitgang word in andere arena’s uitgevochten. Als marketeer heb je de verantwoordelijkheid kansen te identificeren, merken te verbinden met klanten en uiteindelijk omzet te verhogen.

De wereld verandert in ongekend hoge snelheid, waardoor we het ons niet kunnen permitteren om nieuwe technologie (lees: mogelijke kansen!) aan ons voorbij te laten gaan. Historisch perspectief leert ons dat dit geen gekke gedachte is. De opkomst van e-commerce is hier een fijn voorbeeld van.

Het is daarom helemaal niet erg om als marketeer te lijden aan FOMO, ofwel fear of missing out. Ik zie het meer als een experimentele mindset. Think positive!

Ik zeg nu niet dat je als organisatie van de ene hype op de andere hype duikt, want daar schiet niemand wat mee op. Dat zou teveel tijd en geld kosten. Houd het koppie erbij! Stel jezelf altijd diezelfde vragen die je bij elke nieuwe social media strategie stelt. Is mijn klant actief op het platform? Zal hij naar dit platform toe bewegen? Hoe gaan we met de klant op dat platform in gesprek?

Gary Vaynerchuk is hier een goed voorbeeld van. Hij sprong als 1 van de eerste op e-mail marketing, als 1 van de eerste op banner ads, spong als 1 van de eerste op Google adwords, als 1 van de eerste op Youtube video, als 1 van de eerste op Twitter, als 1 van de eerste verdiepte hij zich in Snapchat en hij was ook 1 van de eerste die zich onderdompelde in Meerkat.

En natuurlijk ging hij ook een paar keer flink de mist in bij het inzetten op een nieuw opkomend platform. Echter, hij identificeerde een trend, ontdekte een platform en verdiepte zich in het platform. Het platform faalde, maar de trend zette door en nieuwe platformen kwamen op. En zie daar! Hij speelde moeiteloos in op Vine en Snapchat, want hij was al bekend met de trend en hoe je deze het best kon inzetten ten behoeve van een communicatie strategie. Hij was er vroeg genoeg bij om er de hoogst mogelijke waarde uit te halen, voordat (zoals hij dat zo leuk weet te brengen) marketeers er op sprongen en alles verpestten met hun push-push-push mentaliteit.

Ik pleit er daarom ook voor dat wanneer er een ‘buzz’  ontstaat rondom een nieuwe app of je ziet dat er een trend aan het ontstaan is rondom (live) video, dat je daar als merk iets mee doet. Onderzoek de trend en leer de technologie of app op een speelse manier intern kennen. Wie is er bijvoorbeeld niet bang om voor de camera te verschijnen en zo de kijker mee te nemen bij een kijkje achter schermen?  Get comfortable! Play with it!

Op het moment dat de app doorbreekt bij jouw publiek, ben jij een expert, en zal het merk hiervan ongetwijfeld kunnen gaan profiteren. Je weet immers al hoe de app werkt, wie de app gebruikt en wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot communicatie. Jij was immers een ‘first-mover’! De ROI en exposure kunnen dan zoveel groter zijn als je een early adopter bent.

innovation-and-profits

Investeer in de trend, niet in de technologie. Op dit moment is live video een hot topic onder de marketeers. Wat en hoe deze trend zich gaat ontwikkelen is nog onduidelijk, maar het is verstandig om als organisatie je bekend te maken met deze trend in social media. Leer meerdere apps kennen en wed vooral niet op 1 paard.

Niet te tijd willen investeren in een nieuwe app, uit angst dat het platform niet van de grond komt is niet verstandig. Het is verstandiger om bang te zijn dat je er niet op tijd bij bent wanneer het platform een gigantisch succes wordt.

Defensief Vs. Offensief.

Hoe denk jij als ondernemer of marketeer over de opkomst van nieuwe technologieën, zoals bijvoorbeeld live streaming? Zie jij kansen of zie jij mogelijke gevaren voor je business?

Geplaatst in Hersenspinsels en getagd met , , , , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *